torsdag 23 maj 2013

Migrän och grönan.

I helgen har hela stora familjen varit här. Mamma, pappa, syster, systerbarn x2 och systers man. Jag och Loppan. Vi har bott på hotell i stan och haft en heldag på Grönan. Det har varit helt fantastiskt! Loppan har varit SÅ glad, kramig med alla och så tillfreds. Det var svårt att skiljas från henne i måndags. Ensamheten blev så tydlig. Efter att ha haft så mycket folk omkring 24/7 så blev jag helt själv. Tomt. Men så glad över helgen. Det var verkligen helt fantastiskt. Så kul att se de tre kusinerna som tycker så mycket om varandra.

Loppan ville inte byta hem den här veckan. Det brukar inte vara problem med det så ofta. Men oj så svårt att skiljas när hon inte vill.

I tisdags var jag på Mamma Mia för att träffa läkare ang en dum migrän som kommer oftare och oftare. Vanligtvis har jag typ ett anfall per år, och då försvinner synfältet och blir helt skevt, jag kan inte läsa eller urskilja ansikten och sen kommer en vidrig huvudvärk. Nu har det dykt upp var och varannan dag, och jag har flera ggr fått gå hem från jobbet. Anfallen är inte alls lika starka, och inte lika långvariga. Migrän med aura har jag lärt mig att det heter, och det är den form av migrän som ofta förvärras under graviditet. Den utan aura blir ofta bättre, eller försvinner. Läkaren tyckte inte att jag skulle börja med migränmedicin under graviditeten. Jag skulle i första hand undvika utlösande faktorer, såsom datorn. Och stress. Lättare sagt än gjort. Vila så fort jag märker att det är på G. Och så fick jag citodon för de gånger när jag får kraftiga attacker. Vet dock inte om jag vågar ta det, trots att det inte skulle vara nån fara vid graviditet.

Idag har jag avslutat den kurs jag gått under det senaste halvåret. De andra kommer att fortsätta arbetet med metodstöd under nästa halvår, men inte jag. För mig blev det ett avslut. Nästa halvår är jag inte där. Är stolt över att jag genomfört kursen. Det har verkligen inneburit att kliva ur min comfort zone. Att stå framför folk och leda- det är galet läskigt.

Min mage får väldigt mycket uppmärksamhet. Ibland är det trevligt, ibland är det jobbigt. Den verkar ha haft en tillväxtpeak igen- känns som att den vuxit jättemycket den senaste veckan. Och den känns. Jag tror det är ligamentssmärtor mest, men blir också svullen i ben och fötter mot kvällen, och får också lite ont i höfterna mot slutet på dagen. Och måste nästan sova en halvtimme varje dag på min rast. Men det är inte så farligt.

Nå. Dags att sova. Snart helg. Lovely!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar