söndag 23 september 2012

Söndag.

Jag och Loppan har tillbringat dagen på Kulturhuset, Rum För Barn. Loppan älskar det- måla, spela spel, bygga Kapla, krypa i tunnlar och stänga in sig i små hus. Dessutom gratis. Kulturhuset är mitt favorithus. Igår var vi på bio.

Egentligen skulle vi ha varit på badhuset i helgen, men det var visst inte att rekommendera. Borde jag ju ha fattat- såklart att infektionsrisk finns. Och känns som att jag borde ta det lite lugnt- kanske inte jaga barn på Lek och Bus tills svetten lackar eller andra vilda alternativ- så bio och Rum För Barn blev bra.

Bra helg.

Fast svårt att släppa tanken på magen. Hur det känns där. Och det borde tydligen inte kännas så mycket innan ägget fäster/ OM nåt ägg fäster. Och det sker visst dag 5-10. Men ömt är det fortsatt, fast det sa ju barnmorskan att det skulle vara pga vätskan och främmande föremål därinne. Inser att jag läst på som tusan kring vad som sker i kroppen runt ägglossning men att jag har rätt dålig koll på vad som händer sen. Så det försöker jag lära mig nu. Fast jag har så svårt att förhålla mig till att det här KAN ske just nu, eller så sker inget alls. Jag har ett stort behov av kontroll. Vet inte riktigt vart jag ska ta vägen utan den. Försöker skydda mig genom att vara inställd på och planera inför ett kommande försök, men samtidigt så hoppas jag ju att det här ska ge resultat. Svårt.

Jag har alltid varit en ganska androgyn/grabbig människa. Ex-Fru kommenterade för några dagar sedan att det är konstigt att höra mig prata i detalj om så kvinnliga saker. Om vad kroppen gör. Jag som annars knappt känns vid att jag har en kvinnlig kropp. När vi skaffade Loppan så var det helt givet för oss båda att Ex-Fru skulle bära henne. Dels för att hon är äldre än mig, men jag var också osäker på hur det skulle bli för mig att göra nåt som är så väldigt kvinnligt. Men nu... känns det bara spännande! Jag är otroligt fascinerad över allt som den kanske kan göra, kroppen. Över vilken tillgång den är. Det har tagit lång tid att uppskatta vad jag har, och samtidigt förstå att det jag har inte sätter några begränsningar för vem jag får vara.

Men nu. Ligger Loppan och lyssnar på Bananer i pyjamas. Jag ska ta mig en kopp varm choklad och ett nybakt bröd. Har varit något stressad idag. Över jobbveckan. Över det fatum att biljäveln måste till verkstan. För andra gången den här månaden. Över att jag måste försöka ta ledigt imorrnkväll eftersom Fru inte kan hämta på dagis som planerat. Och just exakt nu- över att de står och motorsågar ned ett träd med buller och bång, precis utanför mitt fönster just när Loppan ska somna.

Men. Världsliga problem. På det stora hela är det rätt bra. Konstigt och virrigt, men bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar