lördag 15 september 2012

Surrealistisk helg.

Söndag. Cykeldag 15. Testdag 5.

Barnlös vecka tar slut, idag. Den där veckan när det varit så lämpligt med äl. Men nå. Det går ju nästa vecka med. Aningens krångligare bara.

Att vänta såhär aktivt är verkligen energikrävande. Man kanske lär sig om (när) man gjort det flera gånger. Att förhålla sig. Ha kvar nåt slags normalt liv samtidigt. Fast det är svårt. När väskan står där packad, och man tre gånger om dagen är beredd att ta den och dra. För att göra nåt som kan resultera i att hela livet blir annorlunda.

Mellan testerna har jag varit på Lek och Bus med Ex-Fru och min lilla Loppa. Planterat om blommor. Städat. Bakat. Idag ska vi på barnkalas. Jag testar före, för att om så skulle vara kunna åka med kvällståget strax efter 18. Min plan isf är att åka med det tåget- mycket ekonomiskt och bra- sova på tåget, komma fram till Köpenhamn kring ett och sen vara vaken hela natten, inseminera så snart jag får tid, sova på tåget tillbaka på e.m.Hur mycket sova det skulle bli vet jag inte, men rent teoretiskt så finns möjlighet. Jag vågar ta tåget om jag åker på kvällen- blir det förseningar så finns det ändå massor med timmar att hinna ta sig fram på. Blir omslag på morgonen så måste det bli flyg.

Imorse var jag lite rädd för en eventuell glad gubbe. Söndagar är inte bra dagar att åka på. Norwegian flyger inte, och morgonflyget med SAS kostar 2300 spänn. Det skulle göra ett oplanerat hål i min redan minst sagt håliga budget.

Jag har egentligen bara råd med ett försök, på sparade pengar. Min plan är att, om det inte lyckas, ta ett lån på sisådär 15000 och ge det två försök till. Sen är ju frågan om det går att stanna där, säkert inte, men därefter får jag ta mig en ordentlig funderare på hur det skulle kunna gå till rent ekonomiskt att fortsätta. Om det finns andra alternativ eller om jag på nåt sätt kan få fram pengarna. Räknar med att det här försöket landar på:

6800 kr för insemination med öppen donator
2000 kr för resan t/r
Ägglossningstest ca 600 kr

ca 9400 kronor.

Ekonomin är nåt som oroar mig mycket. Jag jobbar heltid och tjänar OK. Inte jättemycket, men OK. Jag bor i en trea på landet som jag hyr, har bil. Jag har en liten etta, en bostadsrätt som jag hyr ut i andra hand. Studielån från fyra och ett halvt års studier på uni. Jag har min dotter. Jag har väldigt enkla vanor, men livet kostar ändå.

Det oroar mig hur jag ska ha råd att fortsätta försöka. Skulle det överhuvudtaget vara möjligt med ivf i Danmark om inseminationer inte skulle fungera?

Men. Det kan jag inte riktigt tänka på nu. Jag får ta det lite som det kommer. Nu har jag tänkt fram till tre inseminationsförsök, så får vi se sen.

Och nu handlar det mest om den där glada gubben som jag väntar så på. Tänk om den inte kommer? Tänk om jag inte kommer iväg? Och tänk om jag kommer iväg? Jag växlar mellan att vara pirrigt förhoppningsfull och bara jättenervös och rädd. Nu vill jag bara att det ska bli av, så att jag har gjort det en gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar