onsdag 5 december 2012

Snö. Kaos?

Jo. Det kommer snö. Och det blåser. Men vi bor ju rätt långt norrut. Tänk att det kommer som en överraskning varenda år.

För min del innebar det en timmes väntan på pendeltåget imorse. Och utbildningsdagen fick avbrytas före lunch. Eftermiddagens föreläsare satt, precis som alla andra, fast i snön. Jag hittade ett tre timmar försenat pendeltåg som tog mig till min förort och knatade sen en timme. Väl hemma skottade jag fram huset och bestämde mig sedan för att tillbringa min oplanerat lediga eftermiddag med film och brödbak.

Det blev ju bra det här. Hade jag haft ett barn att hämta på dagis precis innan stängning hade jag nog inte varit lika munter. Då hade jag nog svurit högt och innerligt över SLs skitspår, skittåg och skitväxlar som inte klarar någonting och som gör det omöjligt att planera vardagen under vinterhalvåret.

Nu pyste det visst lite bitterhet ändå!

I övrigt känner jag mig just nu väldigt tyngd över Loppan. Orolig för henne. Det gör så ont att oroa sig för barnet. Hundra miljarder gånger värre än att oroa sig för sig själv.

Aj.

Jag har bokat biljetter till Norrland. På nyårsafton åker vi, jag och Loppan. Det ska bli jätteskönt! Jag har hemlängtan. De senaste två vinterresorna norrut har inneburit jävligt många timmar på strandade tåg. Hoppas att snöstormarna håller sig borta just den veckan i år! Kanske åker jag upp med ovissheten om nåt växer i magen, kanske åker jag upp med ett positivt eller negativ testresultat. Kanske har jag inte kommit iväg till Danmark alls? Idag har ju många tåg strandat, och alla flyg från Arlanda var inställda. Så allt känns väldigt ovisst.

Jag har ont i halsen. Vore högst olägligt att bli sjuk nu. Jag behöver kunna bli sjuk om två veckor ju, utan att det verkar misstänksamt. Iofs bättre att bli sjuk nu än om två veckor och inte kunna åka till Stork.

Jag är lite påfylld. Lite ledsen. Mycket orolig. Hoppfull och lite rädd. Aningens slö. Igångsättningssvår. Vill inte stryka kläder, laga mat eller städa. Så jag kanske ska låta bli, och bara kolla på film och äta nybakt bröd. Dricka kaffe fast jag inte borde.

Så får det bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar