tisdag 23 oktober 2012

Redig kvinna reder sig själv.

På tisdagar samlas grabbgänget på mitt jobb. Då diskuteras män och kvinnor på ett väldigt höhö-igt sätt, vilket får mig att vilja kräkas efter ett tag.

(Vilket jag bokstavligen höll på att göra, fast jag tror att det var en kiwi som bar skulden, inte grabbgänget.)

Inget kan trigga mig så mkt som en machovinkling på genus/köndiskussionen..

Med tanke på dagens samtalsämnen så känner jag nu- redig (och gravid) kvinna reder sig själv.

Jag har fixat datorhelvetet (eventuellt?) som la av igår. Fråga mig inte vad jag gjorde, jag är helt inkompetent när det gäller teknik, men på nåt sätt lyckades jag komma på nåt som funkade.

Jag tog mig efter jobbet till IKEA i en bil med lysande varningslampa och som luktar bränt, lyckades handla ett tungt bord och fyra stolar plus en massa småsaker som inte stod på listan. Jag lyckades få alltihopa i och- väl hemma- ur bilen. Utan att lyfta alltför tungt alltför långt.

Imorgon blir det möbelskruvning.

Man klarar det mesta själv. Även sånt som egentligen kräver två. Jag gör hellre det än ber om hjälp. Fast ibland gör det mig ledsen att jag är sån. Därför att man blir lite ensam då. Mitt ex-kex sa till mig när vi gjorde slut i somras:

"Du behöver ingen, eller hur? Du klarar allt själv? Det gör det väldigt svårt att leva med dig."

Jag fattar vad hon menar.

Dagens graviditetskrämpor: den vanliga molvärken emellanåt. Den ständiga kissnödigheten. Och så kiwi-nästan-kräkattacken.

Två kollegor vet. En gör det inte. Han som inte vet sa till mig idag:

"Det är nåt med dig. Du ser så glad ut. Du dricker inte kaffe. (Jag är nämligen vanligtvis den utan jämförelse största kaffedrickaren på jobbet.) Är du kär? Jag tror att du träffat nån ny. Eller nån gammal, som du börjat träffa igen."

Och så gissade han och gissade. Jag sa att han aldrig kommer att gissa rätt. Det hade varit ett bra läge att säga nåt, men så blev vi avbrutna. Det känns nämligen inte OK att de andra vet men inte han. Vi är en så tight liten grupp. De andra två visste om mina planer, och har frågat med jämna mellanrum. Och då var det ju lätt att svara. Men att bara säga det:

"By the way, jag är gravid!"

Det är jättesvårt!

Nå. Nu Skärgårdsdoktorn och kvällsfika. Bästa stunden på dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar